Bevrijding-Polonia-Nationaliteit
08-09-1945: Bevrijding. Met de trein naar Yokohama.
William John Schlechter, 30 jaar, is op 20 september 1945 overgedragen aan de geallieerden Amerikanen en Engelsen. Met het Britse vliegdekschip HMS Implacable werd hij verscheept via Okinawa naar Yokohama om vervolgens naar Manilla, om aan te sterken, Balikpapan, Borneo, terug te keren naar Soerabaja zijn woonplaats; Tabak Bajan no. 29 Soerabaja.
Liberation and evacuation of POWs - Occupation of Japan / POW Recovery Yokohama Docks.RG38 POW repatriëring HQ was Hidachi, Hitaichi, Tokyo 7B. Bron: Wes Injerd, Taeko Sasamoto.
Rode Kruis-lijst van Bevrijde Nederlandse Krijgsgevangen.
RK-LIJST=Rode Kruis-lijst van Bevrijde Nederlandse Krijgsgevangenen uit Solo Magelang Biliton en Soerabaja. KNR=Kampnummer 1-250 aankomst Hitachi Japan 22-05-1943 (Tokyo-07B Hitatchi Camp.)
Schema: Bevrijding Yokohama – Tandjong Priok Batavia
12-09-1945: Britse vliegdekschip HMS Implacable richting Manilla, Balikpapan naar Soerabaja.
15-09-1945: Aankomst Manila Filipijnen. 5th Replacement depot Netherlands Headquarters.
William John Schlechter; Ingedeeld, 2e en 3e Regiment Bataljon 693 Company. Franse Vreemdelingen legioen Parachutisten Brigade. Een tijdelijke aansluiting. In Manilla werden uit de meest fitte voormalige krijgsgevangenen; William John Schlechter, een nieuw KNIL bataljons Nr. 2. samengesteld.
Het 5e Vervangingskamp, 5e Replacement te Almanga wijk in Manila.
Alle buiten Nederlands-Indië bevrijde krijgsgevangenen zouden naar Manila worden geëvacueerd en daar worden verzorgd in een Replacement Depot. Voor de opvang van de krijgsgevangenen in Nederlands-Indië verwezen de Amerikanen naar de Britten. Deze wilden zich hierover echter nog niet buigen zolang de grenswijziging geen feit was.
William John Schlechter handschrift: 5e Vervangingskamp, 5e Replacement te Almanga Manila. Okt.1945
Met de Britten afgesproken dat Nederlandse krijgsgevangenen die buiten Nederlands-Indië werden bevrijd, zouden worden geëvacueerd naar Bangalore, in Zuid-India. Nederlandse regering bevool de 5600 KNIL’ers Manilla te verlaten en naar Balikpapan, Soerabaja over te brengen.
Kampgenoten van William John Schlechter: 1. Molenaar. 2. William John Schlechter (135015) Soerabaja. 3. Senff J.W. (73023) Solo. 4. de Wit (96150) Soerabaja. 5. Wessels. 6. vd Bos (12523) Billiton. 7. Flóhr, Soerabaja
William John Schlechter: 5e Vervangingskamp, 5e Replacement te Almanga Manila.
Manila Filipijnen. 5th Replacement depot Netherlands Headquarters
Passagierslijst Manila naar Soerabaja
07-11-1945: Vertrek uit Manilla
10-11-1945: Aankomst Soerabaja A Kamp naar Kalisosok (werftstraat) Republikeins kamp Soerabaja.
In het Marine Etablissement Soerabaja Tandjung Perak aan de Kruiskade, werden evacués opgevangen en richting de Simpang sociëteit. Op de hoek van Simpang en de Dijkermanstraat, stadscentrum naar Werfstraat Kalisosok, Boeboetan, gevangenis.
In november 1945 werden zij, voor zover ze niet naar hun eigen huis in Soerabaja terug konden of wilden, overgebracht naar opvangkampen in Batavia en Singapore. Kampleiding: F.F. van Rhijn.
Boeboetan gevangenis.
Schema transport Soerabaja naar Batavia
Half oktober 1945 werden door de republikeinen in de Werfstraat-gevangenis ruim 2.400 mannen, vrouwen en kinderen geïnterneerd. Een kleine 1.500 jongens en mannen onder hen waren eerder in de Simpang-sociëteit opgesloten geweest. De cellen in de gevangenis waren overvol, men verbleef soms met 15 personen in een éénpersoons cel. Luchten gebeurde een kwartiertje per dag. Het eten was slecht: een kommetje rijst met wat groentensoep of pap, soms ook geheel niets. De ongeveer 200 geïnterneerden die bij binnenkomst in de gevangenis zware verwondingen opgelopen hadden, werden niet of nauwelijks verzorgd. De Britse autoriteiten ondernamen verschillende pogingen om geïnterneerden vrij te krijgen. Britse troepen raakten steeds in gevecht met pemoeda's. De gevangenen hoorden voortdurend schietpartijen. Op 26 oktober slaagden Brits-Indische troepen erin een kleine 40 mannen uit de gevangenis te bevrijden. Op 10 november werden de andere geïnterneerden bevrijd door een groep Ghurka-commando's onder aanvoering van lt. J.L. (Jack) Boer. Zij werden overgebracht naar het A-kamp in het havengebied.
Oktober 1945 tot februari 1946. Bersiap tijd. Soerabaja staat in brand.
De Bersiap-periode was een gewelddadige periode in de Indonesische geschiedenis en duurde ongeveer vijf maanden. De laatste drie maanden van 1945, de zogenaamde bersiaptijd 'wees paraat' werden gekenmerkt door geweld, chaos en anarchie. Straatgevechten braken uit en Nederlandse ex-geïnterneerden in en buiten de kampen werden systematisch aangevallen en beschoten. Overal vonden aanslagen, ontvoeringen en moorden plaats, waarbij vooral Chinezen en Indo-Europeanen het doelwit van radicale Indonesische nationalisten vormden. Overal had men te maken met een groot vluchtelingenprobleem.
Duizenden ex-geïnterneerden in Oost- en Midden-Java werden daarom geëvacueerd naar Batavia, Singapore, Bangkok, Brits-Indië, Ceylon, Australië of Nederland. De haastige evacuaties en de langdurige gevechten hadden tot resultaat dat de rust in de door de Britten beheerste key areas begin 1946 enigszins kon worden hersteld.oorlog aan een ieder die ook maar één druppel Nederlands bloed in de aderen had. Een dolgedraaide menigte hakte toen op gevangenen in.
Op 17 augustus 1945, twee dagen na de Japanse capitulatie, proclameerde Soekarno en Mohammed Hatta de onafhankelijkheid van de Republiek Indonesië.
In Soerabaja, de hoofdstad van Oost-Java, zou het de eerste weken na de onafhankelijkheidsverklaring rustig blijven. De spanningen liepen wel steeds verder op. Begin oktober begonnen de Indonesiërs de Japanse troepen te interneren en twee weken later was de Europese bevolking aan de beurt. Bij de gevangenneming van de mannelijke Europese bevolking brak massaal geweld uit in Soerabaja. Jonge nationalisten van de Pemoeda Republik Indonesia (de PRI) en republikeinse ordetroepen van de Badan Keamanan Rakjat (de BKR) begonnen op 15 oktober systematisch de Europese bevolking op te pakken. De centrale Indonesische regering begon met de arrestatie van alle Indo-Europese mannen en jongens.
Via luidsprekers in de stad Soerabaja verklaarde Soetomo de oorlog aan een ieder die ook maar één druppel Nederlands bloed in de aderen had.
15-11-1945: William John Schlechter van Soerabaja naar Batavia – Java. 30 jaar.
In steden als Soerabaja, Semarang en Bandoeng moesten, Brits-Indische en Japanse militairen hevige strijd leveren met de Indonesisch strijdgroepen voordat kon worden begonnen met de evacuatie van de voormalige interneringskampen. In Soerabaja moest drie weken lang van straat tot straat worden gevochten voordat de Britten de stad onder controle kregen. Duizenden ex geïnterneerden in Oost en Midden-Java werden geëvacueerd naar Batavia, Singapore, Bangkok, of Nederland.
Marine Etablissement Soerabaja Tandjung Perak aan de Kruiskade
William John Schlechter is als dienstplichtige KNIL militair overgebracht naar Batavia/Singapore. Het reisdoel was Singapore. Onderweg werd echter een telex ontvangen dat Singapore vol zat en dat het schip moest uitwijken naar Batavia. De ´Van Heutsz´ had hetzelfde bericht gekregen; ook dat schip moest zijn koers wijzigen.
19* Het Nederlandse Rode Kruis (NRK), afd. Oorlogsnazorg, Leeghwaterplein 27, Den Haag (lijsten niet openbaar)
Van Heutzs vrachtpassagier schip. 1926-1956.
16-11-1945: Aankomst: Batavia Tandjong Priok kampen.
Unie kampong, Kampong Kodja, General Motors. Het geallieerde doorgangskamp Tandjong Priok. Deze drie afzonderlijke kampen waren ondergebracht in woonloodsen voor havenkoelies op de kade van Tandjong Priok. Men verbleef in grote loodsen, waarbij de verschillende families van elkaar gescheiden waren door opgehangen sarongs. Kleding was over het algemeen armoedig. De sanitaire voorzieningen waren slecht.
30-03-1946: U/W-Brigade gelegerd in Batavia, Meester Cornelis en Polonia.
Kazerne Meester Cornelis wijk Polonia
Op 4-5-1946 werden 1,2 en 3 Infanterie KNIL-bataljons aan de U-W-Brigade toegevoegd.
Alle troepen stonden vanaf 31 januari 1946 onder bevel van de legercommandant, luitenant-generaal (KNIL) S.H. Spoor.
William John Schlechter: jeepchauffeur 1e Cie. Genie; Militaire Motor Dienst, MMD Batavia, Mr. Cornelis Polonia. En onderdeel MP militaire politie, gevangeniswezen, in de rang van korporaal.
Rang Korporaal
Uittreksel stamboek William John Schlechter. Dienstplichtig soldaat; transport compagnie Koninklijke Landmacht; militair motordienst.
Mauw embleem Militaire Motor Dienst
Wapenschild K.N.I.L.. Mouw embleem KNIL. Baret embleem motordienst KNIL.
09-07-1946: William John Schlechter, verloofd met A. E. Smith te Batavia.
Woon adres: Secretarie weg 8, Tjideng West 74 Batavia.
Nederlandse Dagbladpers Batavia 09 juli 1946.
Ordonnantie Sociaal Voorzieningen Gedemobiliseerden van 2 december 1947
De ordonnantie garandeert bij afgebroken studies te voltooien, dan wel demobilisatie een uitkering ineens de voor opkomst in werkelijke dienst (de z.g. bonus) en een kledingpakket; voorgenomen studie te bekostigen, verder hulp bij het zoeken naar een om door demobilisatie en bezetting passende werkkring, bijstand bij scholing vernietigde (zelfstandige) klein bedrijven en herscholing en over deze overgangs- te hervatten en ten slotte overbruggingsperiode inkomsten om deze (her)scholing uitkeringen of wachtgelden.
02-02-1948: Demobilisatie van William John Schlechter
02-02-1948: Waarnemend directeur gevangenis Struiswijk te Djakarta.
Deze Gevangenis lag ten oosten van de spoorlijn van Batavia/Weltevreden naar Meester Cornelis, ongeveer halverwege beide stadsdelen. Deze Gevangenis wordt aangegeven op de stadskaart van Batavia in de Stedenatlas van Nederlands-Indië als Huis van bewaring Struiswijk. Deze gevangenis werd in het begin van de jaren 20 van de 20ste eeuw gebouwd op het gelijknamige landgoed Struiswijk.
03-03-1948: William John Schlechter met groot verlof.
09-06-1948: Gemilitariseerd KNIL korporaal van het gevangeniswezen
Uit stamboek van William John Schlechter.
15-06-1948: William John Schlechter gedemobiliseerd; KNIL opgeheven.
Nederland en Indonesië hebben tijdens de Ronde Tafel Conferentie afgesproken het KNIL op te heffen. Dit gebeurt daadwerkelijk op 26 juli 1950. Europese militairen kunnen in het Nederlandse leger terecht, de niet-Europese militairen moeten uit dienst of overstappen naar het Indonesische leger. De meeste Europese militairen kiezen voor het Nederlandse leger en repatrieerden naar Nederland; Of gedemobiliseerd worden op een plaats naar keuze binnen het grondgebied van de Republiek Verenigde Staten van Indonesië.
William John Schlechter heeft Batavia, uit dienst, gekozen als verblijf plaats.
01-08-1948: Gemilitariseerd in rang van korporaal KNIL komt te vervallen
“Betrokkene, William John Schlechter, wordt tot nadere oproeping in werkelijk dienst groot verlof verleend. Het groot verlof sluit niet in, dat betrokkene Indonesië mag verlaten.”
Beschikking: Departement van Justitie en gevangeniswezen.
01-11-1948: Assistent chef autodienst KLM Kemajoran Djakarta
Embleem KLM Nederlands-Indië. Personeel ingang
1948/1950. William John Schlechter. KLM pasfoto te Sennen Jakarta gemaakt
KLM, gedurfde Indië-route
Nederland was honderd jaar geleden een machtige koloniale mogendheid, met gebiedsdelen in Azië en Zuid-Amerika. Vooral Nederlandsch-Indië, het latere Indonesië, was een parel in de koloniale kroon. KLM heette bij haar oprichting in 1919 dan ook voluit Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën. In oktober 1924 maakte KLM voor het eerst de ‘zeer gedurfde tocht’, zoals Ron Wunderink het noemt, naar Batavia (Jakarta), met een eenmotorige Fokker F.VII. De vlucht, die met vele tussenstops en oponthoud meer dan een maand duurde, was nog een verkenning.
Hoofdingang voor passagiers KLM Kemajoran Batavia-Djakarta-Jakarta
Pas in 1930 zette KLM een commerciële verbinding op naar Indië, oplopend tot drie vluchten per week. Dit duurde tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1940. Intussen was in Insulinde ook een binnenlandse luchtvervoerder opgericht, de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij. Deze KNILM was geen dochtermaatschappij van KLM, maar de samenwerking was wel hecht.
Na WOII onderging de KNILM een naamsverandering en werd KLM Insulair Bedrijf (KLM-IIB), wél een dochter van KLM. Maar door de oorlog waren de politieke verhoudingen in Azië drastisch veranderd: nationalistische bewegingen hadden overal de kop opgestoken of bestaande stromingen waren sterker geworden.
De Indonesiërs vocht na 1945 onder leiding van Soekarno voor eigen onafhankelijkheid. Voor KLM betekende dat zij zich moest aanpassen. KLM-IIB presteerde in die jaren goed, oplopend tot het vervoer van 23.000 passagiers en duizend ton vracht in 1949 – voor die tijd een behoorlijke bedrijfsomvang.
Maar het moederbedrijf kreeg te maken met grote problemen in de vluchtuitvoering tussen Nederland en Indonesië/ Nederlands Indië. Landen in de regio verboden ‘uit solidariteit met de strijd van Indonesië voor onafhankelijkheid de Nederlandse onderneming het vliegen boven hun gebied’, schrijft Wunderink in zijn boek Met KLM de Wereld Rond.
Hangar voor auto mobiel -bussen en motorrijwielen, KLM Kemajoran
Maar eind 1949 achterhaalde de geschiedenis Nederland en KLM. Onder toenemende internationale druk, met name door de Amerikanen, kreeg ‘Nederlands-Indië’ onafhankelijkheid en werd Indonesië. Soekarno nationaliseerde KLM-IIB, dat verder ging onder de naam Garuda Indonesia. Ondanks periodes van politieke wrijving tussen Nederland en Indonesië bleef er in de luchtvaart altijd een speciale band bestaan. KLM vliegt tegenwoordig dagelijks op Jakarta en is een codeshare-partner van Garuda. De Indonesische flag carrier heeft één route naar Europa, op Amsterdam, zes keer per week.
https://zakenreis.nl/dossier-100-jaar-klm/klms-gedurfde-indie-route/
Situatie Indonesia op 10 december 1948.
22 februari 1949: Huwelijk met Jeanette Charlotte Randwijk te Batavia
Batavia. Randwijk Jeanette Charlotte: geboren te Salatiga -Java, op 27-06-1929
Per 00-00-1947 adres: Jamboe laan nr. 54 wijk Menteng te Djakarta
Jeanette Charlotte Schlechter-Randwijk, dochter Mil en Trees Randwijk, zus van Jeanette. Jalan Jamboelaan 54 Menteng Jakarta. Nov. 1948.
01-12-1950 chef autodienst Indonesian Airways Garuda.
02-09-1949: Adreswijziging: Van Djamoelaan 54 naar Matramanweg 33 Menteng Batavia.
Muziek: "Menteng" The Jakarta Kota band
(Ikat-Djati-Brandal 2.54)
Dienstplicht-register adresverandering 02-09-1949.
07-12-1949: Einde Nederlandse koloniale bewind in Nederlands-Indië.
Op 27 december 1949 kwam er een einde aan het Nederlandse koloniale bewind in Nederlands-Indië. Daaraan waren ruim vier jaar voorafgegaan van militaire en politieke strijd. Nederland beschouwde de op 17 augustus 1945 uitgeroepen Indonesische onafhankelijkheid als een direct gevolg van de Japanse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog en wilde deze daarom niet erkennen. Vooral internationale druk maakte dat uit eindelijk toch tot onderhandelingen en soevereiniteits overdracht moest worden overgegaan. Nederlands Nieuw-Guinea valt buiten de overdracht.
Hatta, Wilhelmina en Drees. Soevereiniteits overdracht
Indonesische Voorwaarden voor de soevereiniteitsoverdracht.
07-1950: William John Schlechter beëindiging Dienst en Reserveplicht. 35 jaar.
T.a.v. het KNIL eervol uit de militaire dienst bij het KNIL ontslagen. KB.20-07-1950 Stbl. K31.
26-07-1950: Daadwerkelijk opheffing KNIL, Indische leger.
Het Nederlandse koloniale leger dat officieel werd opgericht in 1830 in Nederlands-Indië. Het KNIL had moeite met het werven van geschikt personeel. Daarom werd er geworven in onder meer Duitsland, België, Zwitserland, de Verenigde Staten en zelfs in Ghana en Burkina Faso. Van 1831-1872 bijvoorbeeld werden er 3085 mannen voor het KNIL uit West-Afrika gehaald. Tevens maakten Molukkers en inlanders (zoals Javanen) deel uit van het KNIL. Van 1814 tot 1909 vormde het Koloniaal Werfdepot in Harderwijk de verzamelplek in Europa waar de militairen die naar Nederlands-Indië zouden gaan werden opgeleid. De stad werd ‘het rioolgat van Europa’ genoemd, vanwege drankgebruik en bordeelbezoek. Vanaf 1909 werd het Harderwijkse Werfdepot verplaatst naar Nijmegen.
Demobilisatie-insigne KNIL, 1940-1945
Het De mobilisatie insigne van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger. Ingesteld in 1950 voor militairen die in het KNIL hadden gediend in de periode 1940-1945. Bestaande uit de afbeelding van een kruislings geplaatste karabijn en een leger klewang, waarboven een KNIL rimboe hoed. Gebrand zilver.
- 1945-1950: na de capitulatie van Japan en de daaropvolgende Bersiap vertrokken ca. 100.000 (Indische) Nederlanders onmiddellijk of binnen enkele jaren naar Nederland. Het waren met name overlevenden van de Japanse bezetting (binnen- en buitenkampers) en de Bersiap. De opzet was aanvankelijk tijdelijk verblijf in Nederland om bij te komen van de Japanse bezetting (1942-1945). 30.000 van hen gingen terug naar Indonesië.
1945-1949: Politionele acties.
De militaire acties van Nederland tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd tussen 1945 en 1949 worden door de Nederlandse regering lange tijd ‘politionele acties’ genoemd. Een verhullende term die de pijnlijke realiteit van een bloedige koloniale oorlog wegmoffelt.
Waarom noemde Nederland de koloniale oorlog in Indonesië ‘politionele acties’? | NPO Kennis
Waarom Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië nooit zijn vervolgd | NPO Radio 1
Waarom Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië nooit werden vervolgd - NRC
00-00-1950: Verhuist naar Jalan Tjipinang Tjempedak Polonia wijk 1 nr. 7 B complex Djakarta.
Muziek: "Complex B" The Jakarta Kota band
(Ikat-Djati-Brandal 2.07)
In het verleden is tuindorp of Polonia een recreatie plaats voor blanke bewoners.
Niet ver van de ingang van dit parkdorp, dat nu Cipinang Cempedak Raya weg is aan de zuidkant van het State Film Center een zwembad dat ooit de tweede badplaats van het Nederlandse volk naast het Tjikini zwembad in Cikini en Chung Hwa zwembad in Glodok.
Polonia is de onofficiële naam van een woonwijk verdeeld in twee dorpen, in het westen: Polonia Kamp Bidara Village en in het oosten: Polonia Dalam in Cipinang Cempedak, de Groene dorp. Polonia’ is een woonwijk in het bestuurlijke gebied Jatinegara (oude naam: Meester Cornelis)
^Ris en On. Februari 1951. ^Rudy. Januari 1957. Jl Tjipinang tjependak Polonia Djakarta.
https: Het mysterie van Polonia
17-12-1950. Een uitje naar strand Tandjoeng Priok Djakarta.
06-12-1951: Indonesisch Staatsburgerschap van William John Schlechter.
William John Schlechter: Verwerp de Nederlandse nationaliteit en opteert voor de Indonesische nationaliteit. Zijn vrouw Jeanette Schlechter–Randwijk en de kinderen behouden het Nederlanderschap.
De Indonesische regering gaf de Indische Nederlanders in 1949 twee jaar de tijd om te beslissen of men het Indonesisch staatsburgerschap, warga negara asing of Nederlanderschap. Slechts een beperkt aantal Indo's koos hiervoor. Ruim 300.000 Indo's repatrieerden tussen 1946 en 1964 in vier golven naar Nederland.
Voor de Indo-Europese bevolkingsgroep was het kunnen bezitten van grond een belangrijk nieuw recht als Indonesisch staatsburger. Het zou hen het gevoel geven te worden geaccepteerd in de nieuw te vormen samenleving. Deze wens stuitte echter op grote weerstand onder de nationalistische Indonesische partijen en werd in 1957 niet gehonoreerd.
Het gevolg was dat velen alsnog kozen voor migratie naar Nederland, spijtoptanten, en de Nederlandse nationaliteit verkozen boven de Indonesische nationaliteit.
Registratie van aanvaarding en afwijzing van buitenlandse staatsburgers die Indonesisch staatsburger worden bij de rechtbank
William John Schlechter verwerp de Nederlandse nationaliteit en opteert voor de Indonesische nationaliteit.
Zijn vrouw Jeanette Schlechter–Randwijk en de kinderen behouden het Nederlanderschap.
Ikat & Djati & Brandal rumah di Belanda. John Schlechter. Doetinchem. E-mailadres: polonia1962@outlook.com
Maak jouw eigen website met JouwWeb