
Rechts koopt stemmen
Het stoort me mateloos, valt mee, hoe rechtse partijen hun invloed kopen en daarmee de democratie anders gaan invullen. Zonder diepe zakken en rijke financiers zijn ze niet in staat om kiezers te bereiken. Het is geen politiek van inhoud, maar een marketingcampagne van manipulatie. Wie het meeste geld heeft, koopt simpelweg de grootste stem. Democratie van het kapitaal.
En dan die sociale media: Facebook en X zijn vrijplaatsen voor desinformatie, precies zoals rechts het wil. Regels om feiten van fictie te scheiden? Die komen er niet, want ze hebben baat bij de chaos. Neem het absurde voorbeeld van AfD leider Alice Weidel en miljardair Elon Musk, die beiden zonder schaamte historische onwaarheden verspreiden. Ze beweren dat Adolf Hitler een socialist was, en dat de nazi-partij een socialistische beweging was. Dit is historisch en feitelijk onjuist. Hitlers regime gebruikte de term “nationaalsocialisme” slechts als propagandamiddel om arbeiders aan te trekken, terwijl het beleid van de nazi’s in werkelijkheid autoritair en ultrarechts was, met een diepe afkeer van socialistische, communistische ideologieën en anti semiet, Jodenhaat. Hitler heeft meer dan zes miljoen Joden in concentratiekampen in Duitsland en daarbuiten vermoord. Elon Musk doet vrolijk mee door dit soort onzin een podium te geven. Waarom dit soort leugens? Omdat het een goedkope maar effectieve manier is om verwarring te zaaien en kiezers te mobiliseren.
De verspreiding van dit soort onwaarheden wordt versterkt door platforms zoals Facebook en X, voorheen Twitter. Rechts wil deze platforms niet controleren op de juistheid van informatie, want daar ligt hun kracht: in een digitale wereld waar misinformatie zich sneller verspreidt dan de waarheid. Het is geen toeval dat rechts zo fel gekant is tegen strengere regulering van sociale media. Feitencontrole en transparantie zouden een rem zetten op hun strategie van angst en leugens. Musk, met zijn overname van X, heeft dit zelfs vergemakkelijkt door regels tegen desinformatie af te schaffen. Dit maakt het voor figuren zoals Alice Weidel, Trump, Nigel Farage, Wilders, Baudet en anderen eenvoudiger om hun propaganda te verspreiden.
Zonder de miljoenen van donoren, grote bedrijven en miljardairs zouden rechtse partijen amper in staat zijn om verkiezingen te winnen. Dit patroon vindt ook in Europa navolging. Rechts heeft geleerd dat het inzetten van kapitaal voor politieke campagnes, advertentieoorlogen en invloed op sociale media essentieel is om stemmers te bereiken. Door het electorale speelveld te vervuilen met geld en misleiding, wil rechts niet alleen verkiezingen winnen, maar ook de controle over de waarheid zelf.
De kracht van de politiek moet in ideeën liggen, niet in euro’s of algoritmes. Maar zolang rechts deze ongecontroleerde macht van sociale media en de portemonnee blijft misbruiken, blijft de kiezer slechts een pion in hun spel.
''Nou, succes allemaal, ik neem nog een kopje koffie met twee koekjes''.
John E Tabé
Maak jouw eigen website met JouwWeb